Egyedüli magyarként a 30 éve alakult veszprémi Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klub is tagja az angol, francia, belga, holland, olasz, osztrák és német klubokból álló európai szövetségnek. Az Európa kulturális fővárosa program keretében 2023-ban szeretnének egy nagy nemzetközi vasútmodell-kiállítást szervezni.
EN – A Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klub alapítása óta Letenyei Tamás az egyesület vezetője.
– Az alakuláskor is és azóta is a vasútnál dolgozom. Az 1980-as években többen összejöttünk olyan fiatalokkal, akiket érdekelt a modellezés vagy volt otthon kisvasútjuk. Elhatároztuk, hogy együtt megépítünk egy nagy terepasztalt, amin lehet játszani, de ez sajnos akkor nem jött össze. Aztán 1990-ben, a rendszerváltáskor lehetőség nyílt civil szervezetek létrehozására, mi pedig újra megpróbáltuk. Feladtunk egy újsághirdetést és ismerőseink körében is terjesztettük a hírt, hogy tagokat keresünk a vasútmodellezők és barátok klubjába. Az alakuló gyűlésünket 1990 decemberében tartottuk 10–15 taggal. Volt köztünk diák, vasutas, katona, autószerelő és több más területről is érkeztek érdeklődők. Így alapítottuk meg az önálló klubot mint bejegyzett társadalmi szervezetet. Létezett már egy országos egyesület, de mi saját magunk szerettünk volna boldogulni itt, Veszprémben – mesélt a kezdetekről Letenyei Tamás.
„Szegecsszámláló”
– Fő célunk – ahogy az alapszabályzatunkban is áll – a vasútmodellezők és vasútbarátok munkájának összefogása, segítése és támogatása. Nemcsak modellezéssel foglalkozunk a klubban, hanem vasúttörténeti tárgyak gyűjtésével, vasúttörténettel is. Ezeket a munkákat támogatjuk azzal, hogy tanácsokat adunk egymásnak, régi könyveket cserélünk, kiszolgáljuk az érdeklődők igényeit. Ha a modellezőknek szükségük van alkatrészre, akkor tanácsot adunk, hol lehet beszerezni – avatott be a részletekbe az elnök.
A klubhelyiség korábban a vasútállomáson volt, de a költözés után a volt Dimitrov művelődési házban kaptak helyet az önkormányzattól.
– Heti egyszer összejövünk, közösen dolgozunk, építjük, javítjuk a terepasztalainkat. Bővíteni nemigen tudjuk az állományt a helyszűke miatt, de a meglévő asztalt szívesen javítgatjuk, csinosítjuk.
A vasútmodellező társadalom sokrétű, van, aki a régiségeket gyűjti, van, aki az újdonságokat, míg más az élethű kidolgozást tartja fontosnak, megint másokat pedig az tesz boldoggá, ha funkciójában működik az asztal. Van, aki annyira precíz, hogy megkapta a „Szegecsszámláló” becenevet, mert még arra is odafigyel, hogy a modellmozdonyon annyi szegecs legyen, mint a valóságban.
Mindent maguk készítenek
– Közös asztalon, közös dolgokkal dolgozunk. A találkozóinkon jelenleg a terepasztal átrendezésével foglalkozunk, kiválogattuk a felújítandó elemeket, de új dekoráció is készül. Most kezdtük el a Balatonalmádi-Öreghegy állomás építését modellben. Régi dokumentumokat, helyszínrajzokat, fényképeket kutattunk fel, megkerestük a korábbi dolgozókat és a gyűjtések alapján kezdtük el építeni az asztalokat. Mindent magunk készítünk a faipari munkától a teljes kidolgozásig, elektronikáig, épületekig. Mivel ez valós és létező állomás volt, így az eredeti épületeket kell megalkotni, amelyek nem kaphatók készen, nekünk kell megvalósítani az eredeti helyszín- és épületrajzok, valamint az ’50–60-as évekbeli fotók alapján – fejtette ki a jelenlegi munkát Letenyei Tamás. – A modulterepasztalainkat 1995 óta építjük, kb. 80 méter rendszerünk van, amit össze tudunk szerelni. Folyamatosan újítjuk fel ezeket az elemeket, a mozgó, apró részletekig kidolgozott figuráinkat pedig látványosságként építjük be a terepasztalba – tájékoztatott a részletekről a klubvezető.
– Bár középiskolás és 30 év körüli tagunk is van, inkább az idősebb korosztályt érdekli a vasútmodellezés. Egy-egy kiállítás után megjelenik néhány fiatal érdeklődő, de amint meglátják, hogy ez nem csupán „kész játék”, hanem szerelni is kell, inkább visszalépnek. Az, hogy egy kiállításon be tudjunk mutatni valamit a látogatóknak, annak rengeteg munka áll a hátterében, ami a mai gyerekeket nem köti le, arról nem beszélve, hogy igen értékes eszközökről van szó, felelősséget kell vállalni irántuk. Nyitottak vagyunk, ha bárkit érdekel a klub, a modellek működése, azt szívesen látjuk, akár tagként, akár érdeklődőként – mondta a bővülés lehetőségéről Letenyei Tamás.
15 éve Európában
Harminc év hosszú idő, voltak hullámvölgyek, problémák, de mindig továbbléptünk. Legbüszkébbek talán arra vagyunk, hogy 2005-ben bekerülhettünk az európai vasútmodellező klubok szövetségébe. Az Euro Track egy angol, francia, belga, holland, olasz, osztrák és német klubokból álló szövetség, ahová egyedüli magyarként léphettünk be a Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klubbal.
Tavaly, az alapításunk 30. évfordulóján büszkén hirdettük szlogenünket: „30 éve Magyarországon, 15 éve Európában”. Ugyanis tizenöt éve már nemzetközi szinten is részt veszünk a kiállításokon. Tavaly ugyan elmaradt a párizsi utunk a COVID miatt, de Cannes-ban, Veronában, Bécsben, Aachenben, Virtonban és több más franciaországi városban is vendégeskedtünk már kiállításunkkal az elmúlt években. Jó kapcsolatot ápolunk a romániai modellezőkkel, Veszprém testvérvárosában, Sepsiszentgyörgyön hat éven keresztül vettünk részt a Szent György-napok programsorozaton, de a nagyváradi klub meghívásának is többször eleget tettünk már. Szintén jó a viszonyunk a magyar klubokkal is, a tapolcaiak és a győriek is rendszeresen ellátogatnak a kiállításainkra.
A jövőt illetően Letenyei Tamás elmondta: – Tervek a következő évekre is vannak, 2023-ban az Európa kulturális fővárosa cím apropóján szeretnék egy nemzetközi kiállítást szervezni az Euro Tracknek Veszprémben, amelyet az EKF vezetősége és a nemzetközi szövetség is támogat – ezen dolgozunk most gőzerővel.