Hány évig használhatók az autó gumibroncsai? Vásárláskor ragaszkodjunk az új garnitúrához vagy érdemes használtat is venni? Mi az a DOT szám és miért kell ellenőrizni? Sokszor még a tapasztaltabb autóvezetők is elbizonytalanodnak, ha a gumiabroncsszett kérdése felvetődik. Pedig a jármű megfelelő tapadása az út felületén elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez.
MW/Szabó Csilla – A Magyar Gumiabroncs Szövetsége szerint biztonságtechnikai okokból a tíz évnél idősebb gumiabroncsok további használatra nem ajánlottak és nem is szabad forgalomba hozni ezeket. Fekete Zoltán webáruház-tulajdonos szerint ez elég optimista javaslat. Sok mindent láttak már és tapasztaltak meg kollégáival az elmúlt években, ő szakemberként a hét-nyolc évet tartja helyesnek. A gyártók használnak különféle öregedést gátló szereket az abroncsokhoz, de néha ez sem elég a csere elkerüléséhez. Ezért is ajánlott a gumikat ápolni és szakszerűen tárolni, mert így hosszabb időre képesek megőrizni azok eredeti tulajdonságait. Azt azonban le kell szögezni, hogy egy szakszerűen (gumiszerelőknél ez biztosított) tárolt hároméves abroncs még gyári újnak tekinthető, és egy ötéves abroncs még újszerűként eladható.
Újat vagy használtat?
Az új abroncsokból óriási a választék, mindenki megtalálhatja az autózási szokásainak és a pénztárcájának egyaránt megfelelő megoldást. Nagy problémáink nem lehetnek az új abroncsokkal, ha mégis, a számlával, jótállási jeggyel, -lappal tudjuk érvényesíteni jogos érdekeinket. A gyártók, forgalmazók is segítőkészen állnak hozzá a ritkán felmerülő problémákhoz. A használt gumi azonban lutri, és az olcsóságnak néha megvan az ára. Innen-onnan, piacokon, vásárokon beszerzett használt (lomis) abroncsról sokszor sajnos néha már csak műhelyben derül ki, hogy használhatatlan.
Fekete Zoltán többször találkozott olyan abronccsal, amiről eltávolították a DOT számot, amelyből megállapítható a gumi gyártásának pontos éve és hete. Ott érdemes használt gumit vásárolni, ahol számlát adnak a megfelelően tárolt abroncsról, fel is szerelik azokat, és valamennyi garanciát is vállalnak az abroncsokra és az elvégzett munkára.
Nézzük át
Gumiabroncsnál legfontosabb a DOT-szám ellenőrzése, mert az elárulja számunkra a gyártás időpontját, ami az abroncs egyik oldalfalán található és 12 karakter. Minket viszont ebből csak az utolsó négy számjegy érdekel a vásárlásnál. Az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő pedig a gyártási évet jelöli. Tehát a 4319 DOT számú abroncsot 2019. év 43. hetében gyártották. Nézzük meg, hogy a futófelület egyenletesen kopott-e, nincs-e félrekopva, nincsenek-e mintázathiányok, deformitások. A profilmélység legalább négy-öt mm felett legyen. Egy új abroncs 7–8,2 mm közötti mélységgel indul, ha tehát a használt gumi kopottsága az új gumi fele vagy annál kevesebb, akkor nem sokat fogunk vele autózni.
Vizsgáljuk meg a gumi peremét is, ha sérült, nézzünk másik abroncs után, ha lilás-kékes a perem, akkor a gumival sokat jártak alacsony nyomáson. Ne legyenek kicsípődések, szakadások, sérülések a futófelületen, az oldalfalakon és belül a légzáró rétegen sem! Ne szégyenlősködjünk, hiszen a pénzünk bánhatja, alaposan vizsgáljuk meg az abroncs oldalfalát is: ha dudorodást látunk, az abroncs selejt, szálszakadt, nem szabad megvenni.
Mire figyeljünk a vásárláskor?
Abroncsválasztáskor fő szempont a méret, valamint a terhelési és sebességindex. E téren nagyon ajánlatos követni a járműgyártó előírásait (műszaki vizsga is múlhat ezen) a jármű B oszlopán, tanksapkában, műszerfal alatti kesztyűtartóban vagy a jármű gépkönyvében találhatunk erre utaló segítséget. Ezek után már csak a márka és a mintázat kiválasztása következik. Nyarainkra egyre inkább jellemző a száraz, néhol poros, meleg, szinte perzselő úttest, esetleg vizes, esős, néha a portól nyálkás útburkolat. Ilyenkor esőben, záporok, zivatarok esetén van igazán értelme az agyonszajkózott három-négy mm feletti profilmélységnek.