Korán megcsapta a benzingőz illata, így hát gyermekkorától rajong a kétkerekűekért. Ebbéli szenvedélye terelte a polgárőrség kötelékébe is. Fraszt András 2017-ben az országos szervezethez, míg két éve a gyulafirátóti egyesülethez csatlakozott; az önkormányzat közgyűlése nemrég – példaértékű munkájáért – az Év veszprémi polgárőre-díjat adományozta neki. Mint egy úttörő: ott segít, ahol tud: tavasztól őszig rendőrök mellett teljesít szolgálatot, a 73-as és a 82-es főúton is gyakran segíti a munkájukat.
– A szolgálataimat ezzel a BMW típusú motorkerékpárral látom el. Az ezredforduló után, a rendőrség számára készült, ezeregyszáz köbcentis és száz lóerős. Mikor kikerült a hatóság eszköztárából, eltávolították róla a megkülönböztető jelzéseket, amelyek helyére figyelmeztető „festés” került. Amit lehet, megcsinálok rajta, ám ha a baj nagyobb, szervizbe visszük. Az esetleges mentéseknél a helyszínt minden gond nélkül tudjuk biztosítani, viszont a balesetet szenvedettek elsősegélynyújtásához még nem állnak rendelkezésünkre bizonyos eszközök. Úgy értesültünk, hogy az egyik motorunkat majd defibrillátorral szerelik fel. Az igazi persze az lenne, ha a készülékhez hozzá sem kellene nyúlnunk – jegyezte meg Fraszt András, akiről hamar megállapítható, hogy napestig tudna mesélni a járgányáról és a régóta íródó hobbijáról.
Hétévesen a nyeregben
Gyerekként sokat időzött a nagyszüleinél, Veszprémvarsányban a nagyobb fiúk segítettek abban, hogy a motorokat mielőbb megszeresse. Még csak hétéves volt, de már biztonsággal ült a nyergükben, majd mind több időt töltött velük. Később a rendőri pálya is érdekelte, de mire az elképzelés igazán megérett benne, már idősebb lett. A gondolataiban azóta is többször felmerült, hogy belép a hivatásosok közé, ám az ottani illetmények hallatán mindig úgy határozott: első a család anyagi biztonsága, és a rendőrséghez polgárőrként is közel kerülhet. Az Országos Polgárőr Szövetség 2017-ben hozta létre a motoros tagozatát, a közúti közlekedés biztonságának hatékonyabb fenntartása és biztosítása, a rendőrséggel ellátandó közös és önálló motoros járőrszolgálati tevékenysége okán. A cél az volt, hogy megerősítsék a polgárőrség iránti közbizalmat és megbecsülést, motorosaikat bevonják a gyermek- és ifjúságvédelembe, az iskolai bűnmegelőzési nevelőmunkába, illetve népszerűsítsék a közlekedésbiztonságot. A megyei szövetség akkor két motorkerékpárt kapott, az egyik Gyulafirátótra, a másik pedig Szentgálra került. Ennek híre Fraszt Andráshoz is eljutott, aki az utóbbi egyesülethez nyomban kérte a tagfelvételét. Megyénkben ő lett a negyedik motoros polgárőr. Csakhogy a csoportjuk kicsi volt, szűkös költségvetéssel, ezért a jármű üzemben tartása idővel megterhelő lett számukra. Ehhez tudni kell, hogy Fraszt Andrásék nemcsak a közelünkben „mozgolódnak”, hanem kérés esetén a szomszédos megyékben is feltűnnek. Végül a rátótiak valamennyi technikájukkal befogadták őket.
Mint megtudtuk, ahhoz, hogy valaki motoros polgárőr lehessen, komoly kritériumoknak kell megfelelnie – a nagykategóriás jogosítvány és a KRESZ tökéletes ismerete az alap –, ezen felül a szövetségük minden évben megújító számonkérést ír elő számukra. Először motoros vizsgát tettek le, hogy a rendőrökkel együtt dolgozhassanak, a tudásukról írásban, szóban és gyakorlatban is számot adtak. A képzésükre a rendőrség is nagy figyelmet fordít. Szigorú elméleti és gyakorlati jártassággal kell rendelkezniük, hogy az utakon szolgálatot teljesíthessenek: intenzív és speciális vezetéstechnikai képzésen, valamint motorkezelési vizsgán vesznek részt. Mivel társszervekkel is dolgozhatnak, fontos, hogy hasonló szinten tudjanak motorozni. Ez csak folyamatos felkészítő képzéssel és tanulással érhető el. – A rátóti tanpályán minden tavasszal érdemes felfrissíteni a tudásunkat, hiszen ilyenkor, az idegenforgalmi szezonban sok közlekedőt vonz a Balaton, de még a cseszneki szerpentin is.
Hiánypótló tevékenység
Fraszt Andrásék a megyei főkapitányság összehangolt programja szerint látnak el rendezvénybiztosításokat is. Ezzel csökkenteni tudják az ezen feladatokra igénybe vehető rendőrállományt. – Ősztől tavaszig közös szolgálatokat teljesítünk a város és a megye motoros rendőreivel. Rendszeres polgárőri teendőink mellett részt veszünk közlekedési akciókban és közrendvédelmi járőrszolgálatokban, mint ahogy különböző kulturális és sportesemények biztosításában is. Nagy élmény volt, mikor néhány éve az egyik felvezetője lehettem az alsóörsi Harley-fesztiválnak. Úgy vélem, szükség van a munkánkra, mert olyan területeken tudjuk segíteni a hatóság munkáját, ahová nem feltétlenül szükséges motoros rendőröket beosztani. Ilyenformán valahol hiányt pótlunk és bővítjük a polgárőrség mobilitását. Akadnak szituációk, amik motorral hatékonyabban elláthatók. Nagy erényünk a gyorsaság, a kétkerekűinkkel könnyen tudunk mozogni és viszonylag hamar odaérünk egy helyszínre. Ráadásul az üzemanyag-fogyasztásunk is kevesebb, mint egy terepjárónak – említi meg, majd hozzáteszi: jó és szoros a kapcsolatuk a rendőrséggel, szerinte ők is szívesen veszik, hogy sok helyütt segítik a kollégáik munkáját, hogy járőrszolgálatokat végeznek a közlekedés biztonságáért. Sokat tanulnak tőlük, tapasztalatot szereznek általuk. Jelenleg a városban hárman vannak motoros polgárőrök. Ősszel és télen értelemszerűen gyalogos vagy gépkocsis szolgálatot látnak el a rátóti egyesület égisze alatt.
Örömét leli benne
– Másnak a horgászat vagy a foci, míg nekem ez a hobbim. A szabadidőmben is szívesen motorozok, nálam ez már örök. Nem az a száguldozó típus vagyok, inkább azokat a túragépeket szeretem, amikkel aszfalton éppúgy lehet menni, mint erdei utakon. Az évek során a polgárőri teendőket is megkedveltem és már a családom is megbékélt azzal, hogy emiatt időnként távol vagyok tőlük. Ezt mi, polgárőrök önként, a szabadidőnkben, fő- és mellékállások mellett végezzük. Csináljuk, mert örömünket leljük benne.
Király Ferenc